معرفی انواع هواپیماهای مسافربری در ایران




معرفی ناوگان پرواز داخلی و خارجی ایران

خرید بلیط هواپیما داخلی - پرواز داخلی - بلیط داخلی

 

 

معرفی انواع هواپیماهای مسافربری در ایران

 

کشورهای پیشرفته از جدیدترین هواپیماها برای پرواز داخلی و خارجی خود استفاده می‌کنند. البته کشورهای درحال‌توسعه از برخی مدل‌های متوسط‌تر هواپیماهای مسافربری استفاده می‌کنند. حال فکر می‌کنید که کشورمان ایران از چه مدل هواپیماهایی در ناوگان مسافربری خود برای جابجایی مسافر در پرواز داخلی و خارجی استفاده می‌نماید؟

در این مطلب به معرفی چند مدل از ناوگان هواپیمایی ایران می‌پردازیم تا هنگام خرید بلیط هواپیما داخلی و خارجی در مورد هواپیمایی که قرار است سوار شوید اطلاعات کافی داشته باشید.

 

 

پرواز داخلی و خارجی با بوئینگ ۷۳۷

 

این هواپیما جزء فناوری‌هایی می‌باشد که تولید آن در سال 1965 به‌وسیله کارخانه بوئینگ شروع‌شده است و امروزه نیز ادامه دارد. بوئینگ 737 جزء هواپیماهای تک راهرویی می‌باشد که با دو موتور توربوفن خود برای مسافت‌های متوسط مناسب است. اولین پروازی که به‌طور رسمی با بوئینگ 737 صورت گرفت در سال 1967 بود. پرواز داخلی و خارجی لوفتهانزا مشتری این هواپیمای خاص بوده‌اند.

 

اگر قصد خرید بلیط داخلی هواپیما دارید، این مدل هواپیما برای پروازهای داخل ایران بسیار مناسب است.

 

در حال حاضر می‌توان گفت که چهار نسل از این فناوری موجود است و رقیب اصلی آن ایرباس A320 می‌باشد. طول این بوئینگ 36.5 متر بوده و فاصله میان دو بال هواپیما نیز ۲۸٫۸۸ متر می‌باشد. ظرفیت بوئینگ ۷۳۷ برای جابه‌جایی مسافران 189-149 نفر می‌باشد. این مدل در ایرلاین های بسیاری طرفدار دارد و افراد زیادی زمان خرید بلیط هواپیما داخلی و خارجی خود به این مدل از هواپیما هم توجه ویژه‌ای دارند. همچنین این فناوری به بچه بوئینگ نیز معروف می‌باشد. سفارش‌هایی که در این خصوص صورت گرفته سیزده هزار فروند بوده که در میان آن نه هزار فروند آن تحویل ایرلاین ها داده‌شده است.

 

 

پرواز داخلی و خارجی با بوئینگ ۷۳۷ NG

 

نسل جدید بوئینگ‌هایی که در بخش پیشین به آن پرداخته شد، با نام ۷۳۷ NG شناخته می‌شود. نمونه‌های ۶۰۰، ۷۰۰، ۸۰۰ و ۹۰۰ به مدل بوئینگ ۷۳۷ NG متصل هستند. مزیتی که این هواپیما دارد این است که در آن موتور جدید LEAP-1B استفاده‌شده است. این دسته از هواپیماها سومین نسل از این مدل هستند که در 4 اندازه به ایرلاین ها عرضه می‌شود. تعداد مسافرانی که می‌توانند برای خرید بلیط هواپیما داخلی و خارجی از این هواپیما برای سفر استفاده کنند، ظرفیتی بین 210-110 نفر می‌باشند.

طول‌هایی که برای این دسته بوئینگ‌ها بررسی‌شده است 42-31 متر می‌باشد. همچنین فاصله میان دو بال آن ۳۴٫۳ متر است. این هواپیماها با سرعت 834-828 کیلومتر بر ساعت پرواز می‌کنند. بیشتر از چهار هزار فروند از این هواپیما در آوریل 2012 تاکنون تحویل داده‌شده‌اند.

 

 

پرواز داخلی و خارجی با بوئینگ ۷۳۷ MAX

 

این مورد نیز جزء خانواده بوئینگ می‌باشد که باهدف مسافربری ساخته‌شده است. فاصله صندلی‌ها درصورتی‌که چینش فشرده‌ای داشته باشند هفتادوچهار سانتی‌متر می‌باشد.  تعداد مسافرانی که می‌توانند هنگام خرید بلیط داخلی و خارجی مسافران پشتیبانی کند، برای بوئینگ ۷۳۷ MAX ظرفیتی معادل 172-138 نفر می‌باشند.

فاصله صندلی‌ها بسته به کلاس‌های پروازی متفاوت خواهد بود. در پرواز اکونومی 81-79 سانتی‌متر و در فرست کلاس 91 سانتی‌متر است. بنابر گزارشاتی که بوئینگ اعلام کرده است، این محصول دارای هزینه‌های اجرایی کم‌تری (8 %) در مقایسه با محصولات دیگر می‌باشد. به دنبال این ویژگی مصرف سوخت ۱٫۸% کم‌تر شده است و همین امر موجب آلودگی کمتری در محیط می‌شود. از ویژگی‌های دیگر این محصول کم‌صدا بودن آن است.

 

 

پرواز داخلی و خارجی با بوئینگ ۷۴۷

 

از ایرباس 380 که بگذریم این محصول جایگاه دوم را در شهرت خود در سطح جهان دارد. نام دیگر این بوئینگ جامبوجت می‌باشد. اولین باری که این هواپیما در ایران به پرواز درآمد به سال 1356 بازمی‌گردد. مسافرانی که هنگام خرید بلیط هواپیما داخلی و خارجی هواپیمای خود را جامبوجت انتخاب می‌کنند، بدانند که ظرفیت این هواپیما 550 نفر می‌باشند. این هواپیمای 4 موتوره تحول عظیمی را در ایرلاین ها یه وجود آورده است.

با توجه به نوع‌های گوناگون این بوئینگ فاصله‌های مختلفی مانند ۵۹٫۶، ۶۴٫۴ و ۶۸٫۵ در خصوص میان دو بال وجود دارند. گزارش‌هایی که بر اساس سرعت پرواز این هواپیما صورت گرفته است به918-895 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. یکی از قدیمی‌ترین هواپیماهایی که در ایران ایر به پرواز درمی‌آید، آذر آبادگان است.

 

 

پرواز داخلی و خارجی با بوئینگ ۳۰۰-۷۴۷

 

این مدل که شبیه به نوع قبلی در بوئینگ‌ها می‌باشد توانایی جابه‌جایی بیش از چهارصد مسافر را دارد. امروزه در ایرلاین های معتبر جهان افراد بسیاری خرید بلیط داخلی و خارجی خود را روی این مدل از هواپیما انجام می‌دهند. طول و فاصله میان دو بال هواپیما در بوئینگ ۳۰۰-۷۴۷ به ترتیب ۵۹٫۶ و ۷۰٫۶۶ می‌باشد. برد این هواپیما ۹۸۰۰ کیلومتر است.

 

در پرواز داخلی معمولاً از هواپیماهای متوسط استفاده می‌گردد. البته اگر قصد خرید بلیط داخلی هواپیما را دارید، می‌توانید مدل هواپیمای خود را در قسمت جزئیات پرواز داخلی خود ببینید. همیشه یکی از فاکتورهای خرید بلیط هواپیما داخلی و خارجی انتخاب مدل هواپیما و ایرلاین می‌باشد.



نظرتان را بنویسید







منو